Nowe tendencje w sposobach zarządzania: wyzwanie związane z zaufaniem

Nowe tendencje w sposobach zarządzania: wyzwanie związane z zaufaniem

W obliczu rosnącej złożoności i zmienności otoczenia menedżerowie są zainteresowani strategią polegającą na zaufaniu i bazowaniem na talentach swoich pracowników. Motywowanie nowej generacji pracowników polega na nadawaniu znaczenia, a nie kierunku. Kluczem jest stworzenie atmosfery akceptacji, a nie narzucanie autorytetu lub granie na relacji władzy.

Innymi słowy, kluczem jest pójście pod prąd dominującym praktykom menedżerskim! Zbyt wiele firm zdaje się wierzyć, że wystarczy wprowadzić cele finansowe i operacyjne zgodne z oczekiwaniami udziałowców w drodze nakazu lub negocjacji, aby zmotywować pracowników i skłonić ich do ich realizacji.

Nie ma potrzeby wspierać się na autorytecie, aby być skutecznym menedżerem. Wartości takie jak zaufanie, szacunek i uznanie są kluczem do nowej formy zarządzania.

Zaufanie nie jest równoznaczne z naiwnością.

Praktykowanie zaufania może się opłacić, ale nie można zagwarantować wyników. Ceną za prawo do popełniania błędów jest odpowiedzialność każdego za dotrzymywanie zobowiązań lub wyjaśnianie i uczenie się. Tak jak w przypadku każdej gry hazardowej, ważną rzeczą dla menedżera jest ograniczenie stawki do ryzyka, które jest gotów podjąć, dla siebie i dla innych, oraz zachowanie czujności. Tak właśnie doszedłem do tego, że przedkładam zasadę ostrożności nad zasadę zaufania, kiedy zwolniłem dwóch pracowników działu księgowości w następstwie sprawy o defraudację. Jeśli nie udało mi się znaleźć jednego winowajcy, nie skąpiłem odszkodowania dla dwóch sprawdzonych podejrzanych i wyjaśniłem im, dlaczego nie mogę podjąć ryzyka dalszego zaufania im.

Zaufanie: partnerstwo, z którego wszyscy wygrywają.

Dla menedżerów wszystkich szczebli tworzenie klimatu zaufania oznacza przede wszystkim słuchanie swoich współpracowników i okazywanie im szacunku. Oznacza to poznanie samego siebie i posiadanie wystarczającej pewności siebie, aby radzić sobie ze stresem. Oznacza to czujność, aby nie przeoczyć zjawisk, które grożą zniszczeniem kapitału zaufania, niezależnie od tego, czy są to urazy doznane w trakcie restrukturyzacji, czy bardziej podstępne degradacje: niewielkie ustalenia z prawdą, brak informacji zwrotnych i uznania dla wkładu, czy też przejawy braku uczciwości w zachowaniu, takie jak powtarzające się spóźnienia lub nieprzestrzeganie zobowiązań. Oznacza to odwagę wzięcia odpowiedzialności za wszelkie wpadki i wkroczenie na ścieżkę odbudowy: mówienie prawdy, ponowne zdefiniowanie reguł gry w relacjach oraz danie każdemu członkowi zespołu możliwości przyczynienia się do rozwiązania problemów w danej chwili.

Zaufanie: główna wartość dla przedsiębiorców.

Przedsiębiorcy mają do odegrania decydującą rolę: przyjąć kilka podstawowych wartości, wzbudzić szacunek poprzez wzorowe zachowanie i promować ich stosowanie poprzez wdrażanie zasad zarządzania zgodnych z tymi wartościami. Nie mogą się wahać przed sankcjami, gdy pracownik, niezależnie od poziomu i wyników pracy, uporczywie przekracza żółtą linię, a jego zachowanie staje się szkodliwe dla organizacji. To przedsiębiorcy powinni nadać zarządzaniu zasobami ludzkimi szlachetny charakter, traktując rekrutację i rozwój pracowników jako inwestycję w przyszłość oraz godnie zarządzając odejściami, zarówno dobrowolnymi, jak i wymuszonymi.

To do nich należy zaangażowanie kierownictwa w opracowanie strategicznego projektu, który motywuje pracowników i może zjednoczyć pozostałych interesariuszy. W przedsiębiorstwie, w którym stosuje się zarządzanie przez zaufanie, pracownicy mają wystarczające zaufanie do siebie i do ludzi, z którymi pracują, aby wziąć na siebie część ryzyka; są gotowi zainwestować w sukces wspólnego projektu, z którego są dumni. Jest to bezcenny atut, gdy firma musi się szybko dostosować, na przykład w celu zdobycia nowych rynków, osiągnięcia wzrostu zewnętrznego lub poprawy wyników. Dla firm rozpoczynających działalność, zaufanie pomiędzy założycielami, które udało im się zbudować wśród pierwszych klientów, inwestorów i pierwszych pracowników stanowi rdzeń ich aktywów.

CATEGORIES

AUTHORexpedit

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus (0 )